Hvorfor Lemonade?

06.01.2012

Innovasjon ligger våre hjerter nært, og vår erfaring har åpenbart viktigheten av å tenke langsiktig om man ønsker å skape gode, digitale løsninger. Under har vi forsøkt å illustrere grunnlaget for vårt posisjoneringsvalg.

«Jump to the next curve (or create it). Don’t just do things 10-15 % better – look for things that are 10 times better.»

Guy Kawasaki, forfatter av «The Art of Innovation»

Hvorfor går du på jobb? På 1800-tallet ble det benyttet isblokker fra innsjøer for å kjøle ned matvarer. De som kuttet løs og solgte isen levde godt av dette, helt til ny teknologi — og etterhvert kjøleskapet — revolusjonerte måten folk oppbevarte maten på. De som definerte seg som «isblokkbedrifter» misforsto den rollen de spilte ovenfor sine kunder. Hadde de sett seg selv som «leverandører av friske matopplevelser», kunne de lettere snudd seg rundt og selv utviklet kjøleskapet da teknologien og mulighetene for dette ble åpenbar. Isteden gikk de glipp av at premissene for deres egentlige marked hadde endret seg fundamentalt. Det er dette Guy Kawasaki snakker om når han sier «Jump to the next curve».

For å bruke et aktuelt spørsmål som eksempel: Er businessen din å trykke ting på papir eller å tilby gode leseropplevelser?

Uansett hva svaret er, har strømmen og utvekslingen av gode ideer og produkter aldri vært raskere og mer global. Internett har i stor grad visket ut landegrensene. «Alle» har muligheten til å publisere innhold og ytre sine meninger. Tilgangen på informasjon er umiddelbar. Distribusjonen av informasjon er gratis og nettverkseffektene på sosiale nettsteder gjør at en god idé eller et godt produkt kan spre seg på sekunder.

I hurtig tempo dukker det opp muligheter og utfordringer. Små og fleksible startups utfordrer store bedrifter ved å rokke om på tradisjonelle handlingsmønstre. Forretningsmodeller endres. Noen ganger kan det føles som om ting skjer over natten og det kan være vanskelig å få oversikt over hvilke endringer som kan påvirke ens bedrift neste gang. Mer enn noen gang er det kritisk å huske på hva som er bedriftens kjernevirksomhet, og forbedre denne i takt med de evige nye mulighetene og utfordringene.

Evne til fornyelse og bruker/kundeopplevelse kommer til å være forretningskritisk for morgendagens vinnere — enten det gjelder hele bransjer, produkter, tjenester eller kommunikasjon. Og de bedriftene som tør å ta sjanser og snuse på en verden i endring vil bli belønnet for det.

«Stay hungry, stay foolish»

Steve Jobs, grunnlegger av Apple

Ved å ta i bruk nye innovative løsninger som støtter opp under bedriftens visjon, kultur og merkevareløfter, kan man forhindre å bli spilt på sidelinjen av noen som er raskere og smartere.

Bare de siste året har det dukket opp en rekke spennende prosjekter og startups som gjør at store selskaper med etablerte modeller plutselig må forholde seg til helt nye konkurrenter. Her er noen:

Square

I USA er det fremdeles vanlig å betale med sjekk, og betalingsterminaler er langt fra like utbredt som her på berget. Med dét som utgangspunkt, vil Square (http://squareup.com) forandre måten penger bytter hender på. Målgruppen er alt fra små forretninger til privatpersoner som holder garasjesalg. Square er ikke bare godt tenkt, men milevis foran etablerte aktører som Paypal og VISA hva gjelder brukeropplevelse ved kjøp. En café som benytter Square kan for eksempel sette opp kundekontoer i betalingsløsningen. Når de registrerte kundene kommer for å kjøpe kaffe trenger de bare å si navnet sitt for å betale. Du behøver hverken ta opp mobilen eller VISA-kortet. Systemet tilrettelegger for en enklere hverdag, både for caféen og kunden.

Square ble lansert i mai 2010, og i september 2011 fantes det 750.000 fullt aktiverte Square kortlesere i USA. Disse prosesserte transaksjoner for 4 millioner dollar pr. dag. Square dobler foreløpig sitt transaksjonsvolum gjennom sine stadig flere kortlesere hvert kvartal.1

Airbnb

Airbnb (http://airbnb.com) har tatt fenomenet «couch surfing» til neste nivå. Om du skal ut og reise og ønsker å få en autentisk og unik opplevelse, kan du leie et rom eller en leilighet igjennom Airbnb isteden for å ta inn på hotell. Du kan også leie trehytter, båter, luksusvillaer, øyer og igloer. Og mens du er bortreist, kan du leie ut ditt eget sted – lite som stort. Hotellnæringen har spennende utfordringer i vente om alle verdens bostander gjøres om til bittesmå, eksklusive hoteller. Airbnb er en konkurrent til norske hotellkjeder uten å eie et eneste hotell i hele verden.

Airbnb ble etablert i 2008, og har solgt over 2 millioner overnattingsnetter på over 100 000 registrerte rom/leiligheter/hus i 19.732 byer fordelt på 192 land. Prisene varierer fra 10 dollar pr natt og oppover.

Nest

Bak Nest (http://www.nest.com/) står en av oppfinnerne av iPoden, Matt Rogers. Rogers’ innsikt er at mye av det høye energiforbruket på kloden rett og slett skyldes de mange elendige og utdaterte termostatene som er montert i boligene våre. De har gått inn i bransjen og snudd alt opp ned. Nest er kanskje verdens smarteste termostat. Den forholder seg til værmeldingen, lærer når du er tilstede i leiligheten og når du ønsker det varmt eller kaldt — alt skjer automatisk. I tillegg ser den utrolig bra ut, og den skiller seg godt ut fra konkurrentenes grå firkant-konsoller i plast. Det samme gjør kommunikasjonen rundt produktet.

Da Nest kom ut på markedet i november 2011 tok det 72 timer før produktet var utsolgt fram til tidlig i 2012.1

Simple

Simple (http://simple.com) skal lanseres i USA i 2012 med utsagnet «Get ready to leave your bank.» Simple ser med nye øyne på nettbanken og satser kompromissløst på god brukeropplevelse. De mener å skulle endre måten vi bruker og sparer penger på. I tillegg lover de å tilby kundene sine en helt ny type økonomisk oversikt. Med utsagnet «Are we a bank? No. We’re something new in finance, a well designed everyday experience.», kan vi ikke annet enn å glede oss. Simples konkurrenter derimot — de amerikanske storbankene — opplever mistillit og krise på flere fronter, og står antakelig ovenfor store utfordringer i møte med denne konkurrenten.

Finn

Innovasjon starter innenfra. Som et av norges mest besøkte nettsteder, sitter Finn.no på utrolig mye spennende data. Dette er data og statistikk som Finn er flinke til å dele på sine egne Finn Labs. Finn Labs vitner om en sjeldent god åpenhetskultur hos en markedsleder. Men det er deres siste grep vi tar av oss hatten for — og som vi mener alle bør la seg inspirere av: Finn har nemlig åpnet opp for at de ansatte kan «leke med» all data som Finn sitter på.

På den måten legger de til rette for at kreative og dyktige utviklere, designere og idéfolk internt kan være gründere på kveldstid og lage nye og innovative tjenester. De får også lov til å lansere tjenestene og tjene penger på det. Slik gjør de Finn til en plattform og befester posisjonen sin samtidig som de dyrker ansattkulturen.

Eksemplene over illustrerer hvordan stadig ny teknologi raskt åpner opp for disruptive muligheter innenfor tradisjonelle markeder. Ofte er det en helt ny aktør som kommer inn og snur opp ned på ting, men vi ser også eksempler på hvordan eksisterende aktører, som Finn.no selv er med på å ekspandere seg i takt med nye muligheter. Bli en av dem!

Jobb med oss!

Vi er kreatører og konseptutviklere med teknologisk innsikt som kan bidra med å holde deg oppdatert og bygge varige, nyttige og nytenkende løsninger for fremtiden. Sammen kan vi holde produktet ditt relevant ved å utvide opplevelsen av det, som igjen vil føre til økt salg. Ved å skape løsninger som gjør verden litt enklere, morsommere og bedre, kan vi engasjere på helt nye måter.

Kom og drikk kaffe med oss, eller book en workshop.